SAGA P.S. este un program pentru evidenta contabila in partida simpla, destinat persoanelor fizice autorizate - cabinete de avocatura si notariat, cabinete medicale, experti financiari si alte profesii liberale.
Programul este gratuit si nu contine nici un tip de limitari.

Citeste mai departe...


Newsletter

Abonati-va la newsletterul nostru completand acest formular

Nume:

Email:

Sondaj de opinie

Ce parere aveti despre SAGA
 
Home
Setare TVA la incasare in SAGA PDF Imprimare Email

Cu ocazia modificării legislației, începând cu 2014, mai exact odată cu apariția posibilității de renunțare la acest sistem, au mai apărut unele confuzii în rândul contabililor și aș dori să încerc o clarificare a acestora:

- renunțarea nu se poate face de la 01/01/2014 de către cei ce au aplicat sistemul în 2013. Aceștia pot exercita opțiunea de ieșire din sistem, oricând în 2014, dar de ieșit vor ieși abia de la data de 1 a lunii următoare perioadei fiscale în care au depus notificarea de ieșire. Dacă de exemplu, perioada fiscală a unei entități este luna și aceasta depune notificarea în ianuarie, aceasta va ieși din sistem la 01/02/2014. Dacă perioada fiscală este trimestrul și depune notificarea în februarie, va ieși doar din 01/04/2014.

- pentru facturile emise de persoane ce au aplicat sistemul de TVA la încasare începând cu data de 03/10/2013 și neîncasate până la 31/12/2013, TVA se va colecta la data încasării efective nu după trecerea celor 90 de zile, indiferent că persoana ce le-a emis va aplica sau nu în 2014 sistemul de TVA la încasare

- pentru orice factură primită anterior ieșirii din sistemul de TVA la încasare, veți deduce TVA doar la plata facturii indiferent când se va efectua aceasta

- pentru orice factură emisă anterior ieșirii din sistemul de TVA la încasare, veți colecta TVA la data încasării efective cu excepția facturilor emise în 2013 pentru care deja s-a colectat TVA la trecerea a 90 de zile de la emitere.

Ce reguli urmați la data ieșirii din sistem?

Dacă folosiți SAGA iată ce trebuie să faceți:

- intrați în meniul “Administrare” și accesați ecranul “Configurare societăți” 
- apăsați butonul “Detalii impozit și TVA” 
- adăugați o înregistrare nouă “Nu aplică sistemul de TVA la încasare” și la dată completați cu data ieșirii așa cum ați notificat-o fiscului prin formularul 097. 
- intrați la Fișiere – Furnizori și re-verificați furnizorii, la perioade regulate de timp, mai ales începând cu februarie pentru a vă asigura că aveți datele corecte despre aceștia.

Regulile de operare a documentelor, dacă în 2013 ați aplicat TVA la încasare și în 2014 renunțați, sunt următoarele:

orice factură de intrare neachitată integral, pe loc în numerar, la data primirii ei sau neachitată integral anterior primirii ei dacă este emisă înainte de data ieșirii, indiferent de faptul că emitentul aplică sau nu sistemul de TVA la încasare se va opera întotdeauna cu bifa pusă la TVAi

orice factură de intrare neachitată integral, pe loc în numerar, la data primirii ei sau neachitată integral anterior primirii ei dacă este emisă începând cu data ieșirii, dacă emitentul aplică sistemul de TVA la încasare se va opera întotdeauna cu bifa pusă la TVAi și veți deduce TVA la plata lor efectivă, iar dacă emitentul nu-l aplică o veți opera fără bifă pusă deducând astfel TVA la data facturii.

- pentru cazurile de mai sus, în care veți opera factura cu bifa pusă la TVAi efectuați o verificare formală a facturii: dacă pe aceasta este înscrisă mențiunea “TVA la încasare” atunci o operați cu bifa pusă, altfel este recomandabil să verificați dacă partenerul aplică sau nu sistemul de TVA la încasare și de când și în funcție de aceasta să operați factura cu sau fără bifă pusă.

orice factură emisă de dumneavoastră înainte de data ieșirii din sistem, dacă nu este încasată integral, pe loc în numerar, sau nu este încasată integral anterior emiterii ei, sau nu se încadrează la excepțiile pentru aplicarea sistemului, o veți opera cu bifa pusă la TVAi și veți colecta TVA la data încasării efective, indiferent când are loc încasarea (dacă factura este ulterioară zilei de 2/10/2013), indiferent de faptul că beneficiarul aplică sau nu sistemul de TVA la încasare

orice factură emisă de dumneavoastră după data ieșirii din sistem, indiferent către cine este emisă, indiferent că este încasată sau nu pe loc, la data emiterii sau anterior, se va opera fără bifa pusă la TVAi și veți colecta TVA la data facturii, indiferent când are loc încasarea 

dacă ulterior ieșirii din sistem veți primi o factură de stornare ce va stinge o factură primită anterior ieșirii, o veți opera cu bifă pusă la TVAi, pentru că stornarea nu va diminua TVA deductibil ci pe cel neexigibil aferent achizițiilor. Similar dacă veți emite o factură de stornare ce va storna o factură emisă anterior ieșirii și pentru care nu s-a colectat TVA anterior ieșirii, o veți opera cu bifă pusă la TVAi, aceasta urmând să storneze TVA neexigibil corespunzător facturii neîncasate și nu să diminueze TVA colectat. În acest caz, așa cum am mai explicat, facturile de stornare, de fapt, se comportă ca un document de plată sau de încasare mai speciale.

 

Ultimile stiri

Statistici site

Arhiva

Articole populare


Copyright © 2019 Softman.ro - distribuitor Saga Software. Toate drepturile rezervate.
SEO